Toto nie je prosecco!

Taliansko varuje britských spotrebiteľov, aby názov prosecco prestali používali pre všetky šumivé vína, ktoré sa objavujú na tamojšom trhu. Trvajú na tom, aby sa ním označovali, podobne ako napríklad pri šampanskom, výhradne šumivé nápoje z dvoch konkrétnych talianskych oblastí. Má ich k tomu prinútiť nová reklamná kampaň, ktorá sa tesne pred Vianocami objavila v londýnskom metre.

Na plagátoch umiestnených na viac ako osemdesiatich miestach v hlavnom meste je zobrazený sud bežného konzumného sektu s jasným odkazom: „Toto nie je prosecco. Nehovorte tomu prosecco, ak je to obyčajné šumivé víno.“ Za kampaňou stojí talianske konzorcium Prosecco DOC, ktoré tento termín chráni s podporou EÚ už niekoľko rokov. „Trváme na tom, že termín prosecco musí byť vyhradený pre šumivé vína pochádzajúce z talianskych regiónov Veneto a Friuli-Venezia Giulia,“ hovorí Stefano Zanette, predseda Talianskeho konzorcia. Informáciu priniesol denník The Telegraph.

prosecco-logo

„Kampaň, ktorá štartuje práve koncom roka, má zdôrazniť pevnú úlohu Prosecca DOC pri oslavách najočakávanejších sviatkov,“ citoval ďalej britský denník jeho predsedu. Má osloviť približne 15 miliónov ľudí.

Prosecco je len jedno

Ešte do roku 2009 sa slovom prosecco mohlo nazývať každé šumivé víno vyrobené z hrozna rovnomennej odrody. Konzorcium uvádza, že do dnešného dňa skontrolovalo už viac ako 50 000 internetových stránok, na ktorých sa tento termín naďalej používa, avšak nesprávne. Už 14 rokov je prosecco chránené zákonmi EÚ ako zemepisné označenie. „Aby sa tak mohlo nazývať, musí byť vyrobené iba v určitých oblastiach Talianska,“ hovorí Zanette. Víno podľa regulí musí mať tiež minimálny obsah alkoholu a byť vyrobené iba z určitých druhov hrozna. Tie dopodrobna opisuje jedenásťstránkový dokument talianskej organizácie.

Rovnako ako je označenie šampanské pod ochranou zákonov EÚ a musí sa týkať iba šumivého vína pochádzajúceho z historickej provincie Champagne, vo Veľkej Británii podobné ochrany doznáva napríklad syr z Gloucesteru alebo zemiaky Jersey Royal. Podľa EÚ je cieľom tejto politiky chrániť názvy konkrétnych produktov, aby sa podporili ich jedinečné vlastnosti spojené so zemepisným pôvodom a tradičným know-how pri ich výrobe.

Ako sa kazí povesť

Ciele má talianske konzorcium Prosecco DOC dva. Zabezpečiť správne používanie termínu prostredníctvom stáleho a organizovaného dohľadu a tiež propagovať „pravé Prosecco DOC“ v Taliansku a po celom svete. Najnovšia kampaň v Londýne totiž prichádza v čase, keď sa výrobcovia prosecca snažia naštartovať záujem britského trhu po výraznom prepade predajov v posledných rokoch.

V roku 2016 sa napríklad v Británii vypilo dvaapolkrát viac prosecca ako v samotnom Taliansku. Trh s bublinkami v hodnote 333 miliónov libier (9 miliárd Sk) postupne prevalcoval práve segment s proseccom v hodnote 600 miliónov libier (16,3 miliardy Sk). V roku 2019 však predaj všetkých šumivých vín vrátane prosecca klesol o 5 percent. To podľa Asociácie obchodníkov s vínom a liehovinami (Wine and Spirit Trade Association) stálo trh približne 100 miliónov libier (2,7 miliardy Sk). 

„Po rokoch rastúcej obľuby tohto šumivého sa trend zastavil,“ hovorí Martin Jones z účtovnej spoločnosti UHY Hacker Young. Prosecco sa podľa neho veľmi rýchlo dostalo z drahých barov až do chladničiek mnohých obyčajných Britov po celej krajine. „Pri nápoji, ktorý si zakladá na svojom luxuse, však môže dostupnosť poškodiť jeho imidž,“ dodáva Jones. Najväčším dovozcom prosecca sú dnes USA, uzatvára britský denník.